Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2024 20:04

Ελεύθερα διόδια στην Αττική Οδό ως λύση για τη διαμπερή κυκλοφορία, και ο Π. Ζήκας

attikiodos


Δημόσια Πρόταση-Πρόσκληση για την αντιμετώπιση της διαμπερούς κυκλοφορίας στο Δήμο μας

Η μελέτη για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στο Δήμο μας, που εκπόνησε η εταιρεία ΝΑΜΑ, τεκμηρίωσε με στοιχεία το σοβαρό πρόβλημα διαμπερούς κυκλοφορίας στο Δήμο μας.

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της μελέτης (με ημερομηνία 14/09/2016) αποδεικνύουν ότι καθημερινά εισέρχονται στο Δήμο μας από την Αγία Παρασκευή από την οδό Νεαπόλεως κατά μέσο όρο 9.935 οχήματα και εξέρχονται αντίστροφα από το Δήμο μας προς την Αγία Παρασκευή 7.080 οχήματα.
Αντίστοιχα, εξέρχονται από το Δήμο μας από την οδό Πίνδου προς τη Λεωφ. Κατεχάκη κατά μέσο όρο 5.672 οχήματα και διέρχονται αντίστροφα από την οδό Μακεδονίας προς την Αγία Παρασκευή 7.749 οχήματα.

Παρά την προσπάθεια των μελετητών, αλλά και των κατοίκων της περιοχής γύρω από τη διασταύρωση των οδών Εθνικής Αμύνης & Υμηττού (μια από τις περιοχές που επιβαρύνονται κυκλοφοριακά), να εξεύρουν λύση διευθέτησης του προβλήματος, με εναλλακτικά σενάρια διοχέτευσης της κυκλοφορίας, δεν προέκυψε ικανοποιητική / εφικτή λύση. Όλα τα σενάρια που εξετάστηκαν διέχεαν την κυκλοφορία, επιβαρύνοντας και άλλες περιοχές, χωρίς να λύνουν το πρόβλημα. Δυστυχώς, μιλάμε για χιλιάδες οχήματα και «μαγικά κόλπα» δεν γίνονται.
Ούτε φυσικά μπορεί να αποτελούν λύση, προτάσεις «αποκλεισμού» της εισόδου στο Δήμο μας από την Αγία Παρασκευή, με μονοδρομήσεις / αντιδρομήσεις κλπ., προτάσεις δηλαδή που καλλιεργούν ανταγωνιστικές λογικές με τον όμορο Δήμο και που τελικά θα ταλαιπωρούν τους κατοίκους αμφοτέρων των Δήμων.

Στη δημόσια διαβούλευση που έγινε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στις 24/04/2017 καταθέσαμε την ακόλουθη πρόταση, που αποτελεί ουσιαστική και εφικτή λύση:
Τα οχήματα που διασχίζουν το Δήμο μας (ή πριν από μας και το δήμο της Αγίας Παρασκευής) με κατεύθυνση τη Λεωφόρο Κατεχάκη και αντίστροφα, να κάνουν ελεύθερη χρήση της Αττικής Οδού.
Οι κάτοικοι δηλαδή των Δήμων Αγίας Παρασκευής και Παπάγου-Χολαργού να εφοδιαστούν με e-pass από την Αττική Οδό για δωρεάν χρήση του τμήματος της Αττικής Οδού που διατρέχει τα όρια τους.
Ο Δήμαρχος Παπάγου –Χολαργού και ο Δήμαρχος Αγίας Παρασκευής να ζητήσουν και να διεκδικήσουν από κοινού την υλοποίηση του αιτήματος.
Είναι η μόνη λύση που θα απαλλάξει σε μεγάλο βαθμό τους δύο Δήμους από τη διαμπερή κυκλοφορία.

Με έκπληξη διαπιστώσαμε τον Φεβρουάριο 2018, στην έκθεση της Β’ φάσης της μελέτης για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στο Δήμο μας, ότι η πρότασή μας ούτε μελετήθηκε, ούτε αξιολογήθηκε από τον μελετητή, ούτε καν συμπεριελήφθη στις προτάσεις που κατατέθηκαν στη διαβούλευση.

Επαναφέραμε την πρόταση μας τόσο στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 19/04/2018 όσο και της 05/06/2018. Μπροστά στο αδιέξοδο των άλλων προτάσεων, η πρόταση υποστηρίχθηκε και από άλλα μέλη του Δ.Σ. αλλά και δημότες που συμμετείχαν στις συνεδριάσεις και μάλιστα διευρύνθηκε με το αίτημα της ελεύθερης διέλευσης όλων των οχημάτων που εισέρχονται στην Αττική Οδό από την οδό Γραβιάς στην Αγία Παρασκευή και τη διανύουν μέχρι τη Λεωφ. Κατεχάκη. Η Δημοτική Αρχή συμφώνησε επίσης και δεσμεύτηκε να υποβάλλει το αίτημα στην Αττική Οδό.

Δεν αρκεί όμως η τυπική υποβολή ενός αιτήματος. Ακριβώς γι’ αυτό δημοσιοποιούμε σήμερα και στα τοπικά μέσα ενημέρωσης το όλο θέμα. Απαιτείται η διεκδίκηση του αιτήματος από τους πολίτες και τους φορείς τόσο του Δήμου Παπάγου – Χολαργού, όσο και του Δήμου Αγίας Παρασκευής.

Σύντομο ιστορικό της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού
Η σκανδαλώδης σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, υπογράφηκε το 1996, επί κυβέρνησης Κώστα Σημίτη, από τον τότε αρμόδιο υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ Κώστα Λαλιώτη.
Δυστυχώς, στις 16/12/1996 η Βουλή κύρωσε / νομιμοποίησε τη σύμβαση με το νόμο 2445 / 1996 (ΦΕΚ Α 274). Έτσι το πόρισμα από την εισαγγελική έρευνα που διενήργησε η εισαγγελέας Πρωτοδικών κ. Ελένη Τουλουπάκη (που διαπίστωνε ότι οι όροι της σύμβασης είναι εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου) και κατέθεσε στον τότε προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών κ. Δημήτρη Παπαγγελόπουλο (νυν αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης) τέθηκε στο αρχείο!!!!
Σύμφωνα με τα άρθρα 48 & 49 της σύμβασης η εκμετάλλευση μπορεί να διαρκέσει από 18 έως 23 χρόνια, δηλαδή έως το 2019 ή έως το 2024 (που είναι και το ανώτατο χρονικό όριο παραχώρησης του δρόμου στην κοινοπραξία «Αττική Οδός A.E.»). Σύμφωνα με τη ρήτρα του άρθρου 49, μπορεί να επιστραφεί και νωρίτερα στο Δημόσιο, μόνον εφόσον έχει γίνει η αποπληρωμή των δανείων και η επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων (των κεφαλαίων δηλαδή που υποτίθεται έβαλαν οι ίδιοι στο έργο) με μια ελάχιστη απόδοση 11,6%.
Τα συνολικά μέχρι τώρα έσοδα από την κατασκευή και τη λειτουργία της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει όχι μόνο το ύψος των δανείων και των ιδίων κεφαλαίων, αλλά και το συνολικό κόστος του έργου! Υπολογίζεται ότι οι εργολάβοι της Αττικής Οδού απεκόμισαν κέρδη σχεδόν τριπλάσια από τον αρχικό προϋπολογισμό κατασκευής του έργου, αφού αυτός ήταν ύψους 1,1 δισ. ευρώ, αλλά υπερδιπλασιάστηκε και ξεπέρασε τα 2,8 δις. ευρώ. Αυτό «επετεύχθη» μέσω σειράς παράλληλων και συμπληρωματικών συμβάσεων για έργα που τους ανατέθηκαν την περίοδο κατασκευής της Αττικής Οδού.
Πέραν αυτών, οι μεγαλοεργολάβοι της Αττικής Οδού, κάνοντας χρήση του (κομμένου και ραμμένου στα μέτρα τους) άρθρου 43.1.10 της σύμβασης, εκτός από την εταιρεία «Αττική Οδός ΑΕ», έφτιαξαν πρώτα και κύρια την εταιρεία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ» η οποία διαχειρίζεται τα διόδια και έχει έσοδα που υπολογίζονται επί της τιμής των διοδίων. Στη συνέχεια την εταιρεία «Αττικές Τηλεπικοινωνίες ΑΕ», με την οποία διαχειρίζονται ένα δίκτυο οπτικών ινών κατά μήκος της Αττικής Οδού και την εταιρεία «Αττικοί Σταθμοί ΑΕ», μέσω της οποίας διαχειρίζονται τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών που υπάρχουν στην Παλλήνη και στον Ασπρόπυργο.
Το μεγαλύτερο μέρος των κερδών των τριών αυτών εταιρειών, μοιράζονται ως μερίσματα στους μεγαλοεργολάβους, αλλά δεν συνυπολογίζονται στο 11,6% της απόδοσης των ιδίων κεφαλαίων, επειδή υπολογίζονται ως... «έξοδα λειτουργίας» της «Αττική Οδός ΑΕ»!
Έτσι με αυτό το κόλπο οι μεγαλοεργολάβοι παρατείνουν τη σύμβαση, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη σε βάρος των πολιτών που χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο. Όπως αποδείχτηκε από παλαιότερη έρευνα της ίδιας της Αττικής Οδού, τη χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι και οι επαγγελματίες, σε ποσοστό 73%, για να πάνε και να γυρίσουν από τη δουλειά τους.
Παρ’ όλη αυτή τη «δημιουργική λογιστική», από τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσαν, προκύπτει ότι ο όγκος των διελεύσεων στην Αττική Οδό κινείται ανοδικά από το 2015, τάση η οποία συνεχίστηκε και το 2017, καθώς καταγράφηκε άνοδος κατά 3%, με τις πωλήσεις να αγγίζουν τα 176,9 εκατ. ευρώ, από 171,2 εκατ. ευρώ το 2016. Τα κέρδη μετά από φόρους της χρήσης 2016 ανήλθαν σε 44,4 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα διαμορφώθηκαν σε 181,7 εκατ. ευρώ. Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να αποδοθεί το ταχύτερο δυνατό στο Ελληνικό Δημόσιο και τους Έλληνες πολίτες που την έχουν χρυσοπληρώσει!!!
Και ενώ θα έπρεπε κατά συνέπεια, να ενεργοποιηθεί υπέρ του Δημοσίου το δικαίωμα περιορισμού της περιόδου παραχώρησης, δηλαδή το έργο να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο νωρίτερα από το 2024, η παρούσα κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, αθετώντας και σ’ αυτό το ζήτημα όσα διακήρυσσε παλαιότερα, δρομολόγησε διετή παράταση της σκανδαλώδους σύμβασης.
Ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης μας «σερβίρισε» «αλλά γαλλικά…», ως δήθεν νέα, την πρόταση που προέβλεπε την παράταση της σύμβασης παραχώρησης με αντάλλαγμα την εκπόνηση από την πλευρά των εταιρειών της κοινοπραξίας των απαιτούμενων μελετών για τα έργα επέκτασης της Αττικής Οδού.
Μόνο που η πρόταση αυτή δεν είναι καινούργια. Είναι διαχρονικό αίτημα / στόχος της κοινοπραξίας. Τελευταία φορά την είχε καταθέσει το 2011 στον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Δημήτρη Ρέππα, το δεξί χέρι της οικογένειας Μπόμπολα, ο νυν πρόεδρος του ομίλου «Ελλάκτωρ» και της κοινοπραξίας «Αττική Οδός» Δημήτρης Κούτρας, ζητώντας παράταση της σύμβασης για πέντε χρόνια. Πρόταση που δεν προχώρησε λόγω του ασφυκτικού μνημονιακού οικονομικού πλαισίου και της αρνητικής στάσης της τότε υπουργού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη.
Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι δεν μπορεί να αποτελούν αντικείμενο σκανδαλώδους κερδοφορίας διαπλεκόμενων με τις κυβερνήσεις μεγαλοεπιχειρηματιών. Ως δημόσιες υποδομές οφείλουν να είναι στην υπηρεσία των πολιτών.

Καλούμε λοιπόν:

1ον: τους δύο Δημάρχους (κ. Ηλία Αποστολόπουλο & κ. Γιάννη Σταθόπουλο) να υποβάλλουν από κοινού το αίτημα ελεύθερης διέλευσης (με την απαιτούμενη τεκμηρίωση από τον μελετητή) στην «Αττική Οδό ΑΕ» και την κυβέρνηση.

2ον: τους πολίτες και τους φορείς των δύο Δήμων να στηρίξουν με κάθε αναγκαίο τρόπο τη διεκδίκηση του αιτήματος.

Το λιγότερο που θα όφειλαν να κάνουν η «Αττική Οδός ΑΕ» και η κυβέρνηση είναι να ικανοποιήσουν άμεσα το αίτημα.

02/07/2018

Για το ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΛΙΤΩΝ Χολαργού – Παπάγου

Περικλής Ζήκας
Δημοτικός Σύμβουλος

Διαβάστε ακόμη

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.